.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بازیگران کلیدی در موضوع تحریم ها علیه ایران

اعلام ایران مبنی بر دستیابی به غنی سازی اورانیوم با غنای 20 درصد، با واکنش آمریکا، اروپا و اسراییل برای اعمال تحریم های بیشتر علیه تهران همراه شد. غرب وارد چالش با چین شده تا پکن را به عنوان تنها عضو مخالف با خود همراه کند تا ایران مجبور شود برنامه های اتمی خود را محدود کند.

به گزارش "تابناک"، نشریه آمریکایی "فارن پالیسی" در مقاله ای به قلم "کالوم لینچ" به معرفی بازیگران اصلی فعال برای تحریم بیشتر ایران پرداخته است.

لینچ می نویسد: فوریه (ماه جاری میلادی) ماه پرخبری در شورای امنیت خواهد بود زیرا فرانسه که معتقد به فشار بیشتر بر تهران است، ریاست دوره ای شورای امنیت را عهده دار می شود و آمریکا و باراک اوباما که یک سال از ریاست جمهوری اش می گذرد با توجه به توفیقات محدود داخلی در پی کسب موفقیتی بین المللی است.
در ادامه فهرستی از افرادی خواهد آمد که در مذاکرات برای تحریم های بیشتر در شورای امنیت علیه ایران، نقش کلیدی دارند:

سوزان رایس
سفیر آمریکا در سازمان ملل




خانم سوزان رایس تنها سفیر سازمان ملل است که علاوه بر مسئولیت خود در سازمان ملل، در کابینه دولت هم پست دارد و از این رو در موقعیت ویژه ای است تا سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران را شکل دهد. او در عین حال، مهمترین مذاکره کننده در بحران هسته ای جمهوری اسلامی است و در برابر نمایندگان روسیه و چین که به شکل سنتی، از تحریم های بیشتر علیه ایران حمایت نمی کنند ماموریت دشواری را به عهده دارد. سوزان رایس سال گذشته مذاکراتی برای تحریم های بیشتر کره شمالی انجام داد و حتی توانست چین را به حلقه ای از تحریم های شدید علیه پیونگ یانگ ترغیب و همراه کند.
  رایس اکنون به دنبال تحریم بانک مرکزی و محدودیت سفر و فعالیت مالی برای مقامات رسمی جمهوری اسلامی و برخی نهادهای انقلابی ایران است. این اقدام  به موازات اقدام جدیدی از سوی وزارت خزانه داری آمریکا در مورد تحریم های یکجانبه آمریکا علیه برخی شرکت های طرف قرار داد با ایران صورت می گیرد. البته سوزان رایس اکنون تحت فشار است تا اهداف بالاتر و بزرگتر و تحریم های سنگین تری علیه ایران را عملیاتی کند زیرا وزیر خارجه آمریکا، خانم هیلاری کلینتون وعده داده بود «تحریم های فلج کننده ای» علیه ایران تصویب خواهد کرد.   خانم رایس در یکی از آخرین موضع گیری هایش گفته بود:«ما در همکاری کامل با دیگر ملل هستیم تا خطر نگران کننده و جدی که از سوی ایران وجود دارد را دفع کرده و تهران را به رفتار مسوولانه در قبال مسوولیت های بین المللی اش مجبور کنیم و از راه فشار و گفت وگو به صورت موازی استفاده می کنیم. تصمیم جمهوری اسلامی برای غنی سازی 20 درصدی اورانیوم به همراه برملا شدن تاسیسات هسته ای تازه اش در نزدیکی قم، همچنین دیگر مواضع و عملکردهای جمهوری اسلامی، این ضرورت را گوشزد می کند که موضع  فشار بر ایران، باید بیشتر تقویت شود.»   "فارن پالیسی" در ادامه از نماینده فرانسه در سازمان ملل به عنوان شخص دیگری نام می برد که در تحریک دیگران به تحریم ایران نقش کلیدی دارد و در باره وی می نویسد:

جرارد آراد
سفیر فرانسه در سازمان ملل




معاون سیاسی سابق وزیر خارجه فرانسه از سال 2006 تا 2009 اکنون سیاست خارجی فرانسه در قبال ایران را هدایت و برنامه ریزی کرده و نقش کلیدی در تنظیم و تصویب سه قطعنامه قبلی در شورای امنیت علیه ایران داشته است. او که در حال حاضر نمایندگی فرانسه در سازمان ملل را بر عهده دارد، سیاست های سختگیرانه تری، حتی بیشتر از آمریکا، در قبال ایران پیش گرفته و حتی محدودیت صادرات و واردات اسلحه و محدودیت در فروش نفت ایران را پیشنهاد کرده است.
  "آراد" شناخت عمیقی از منطقه خاورمیانه دارد، او دو بار در اسراییل ماموریت دیپلماتیک داشته، یک بار در سال های 1980 به عنوان دبیر سفارت و یک بار هم به عنوان سفیر فرانسه در تل آویو. وی همچنین مدعی است، اگر تحریم ها برای توقف فعالیت هسته ای ایران موثر نباشد، اسراییل حمله نظامی علیه تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی را به کار خواهد گرفت.   "آراد" می داند که هرگونه تحریمی که از سوی شورای امنیت وضع شود، حتی اگر ضعیف باشد، اما می تواند مقدمه خوبی برای تحریم های سنگین تر و جدی تر از سوی ایالات متحده آمریکا و اروپا علیه ایران باشد. آقای آراد در تازه ترین اظهارات خود گفته: «ما از سال 2003 (هفت سال پیش) تاکنون تلاش کرده ایم با ایرانی ها مذاکره کنیم که نتیجه ای نداشته است. هفت سال است تلاش می کنیم باب گفت وگو ها را با ایران باز کنیم، باز هم تاثیری نداشته است.    از زمانی که باراک اوباما در آمریکا و در کاخ سفید سیاست گفت وگو با ایران را پیشنهاد کرده، چند پیشنهاد به ایران داده ایم تا بتواند ضمن دادن تضمین های لازم، از فناوری هسته ای صلح آمیز برخوردار شود. ایران هیچگاه وارد هیچ گفت وگویی نشد، هیچ پیشنهادی را نپذیرفت، و در حالی که ما  اریم زمان را اینگونه از دست می دهیم، ایران در حال غنی سازی اورانیوم است.»   ویتالی چورکین
سفیر روسیه در سازمان ملل





چورکین در ادامه این مقاله "لینچ" به نقش دیپلمات روس در سازمان ملل می پردازد و می نویسد: "ویتالی چورکین" یک دیپلمات کارکشته و یک مذاکره کننده و مناظره کننده چیره دست است که زمانی به عنوان سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اتحاد جماهیر شوروی سابق و سپس فدراسیون روسیه، ایفای نقش کرده است. روسیه چندسالی است که در برابر اعمال تحریم های سنگین بر علیه ایران مقاومت می کند. موضع روسیه این است که در مورد توانایی هسته ای ایران بزرگنمایی شده و بهتر است غرب به جای تمرکز بر این مسئله، تلاش خود را صرف گفت وگو با ایران کند.
  موضع روسیه از زمانی که ایران پیشنهاد مبادله سوخت اتمی را رد کرده، تندتر و تیزتر شده چرا که قرار بود روسیه یکی از چرخه های این مبادله سوخت باشد. محمود احمدی نژاد دو هفته پیش گفت مشکلی با این مسئله ندارد و می توان این قرارداد را عملی کرد اما چند روز بعد اعلام کرد نیازی به آن ندارد و ایران غنی سازی اورانیوم تا سطح 20 درصد را خودش انجام می دهد. اروپا و آمریکا هم از روسیه چراغ سبز را دریافت کردند که روسیه برای تحریم های بیشتر علیه ایران، آماده است. اما روسیه عموما غیرقابل پیش بینی است و حتی ممکن است در مراحل نهایی، چورکین قطعنامه را تا حدودی تلطیف کند.   سر مارک لیال گرانت
سفیر بریتانیا در سازمان ملل





لیال – گرانت همانند همتای فرانسوی اش، از طراحان اصلی تحریم ها علیه ایران بوده است. او پیش از این ـ از اوائل سال 2007 تا اکتبر 2009، ـ  مدیرکل سیاسی وزارت خارجه بریتانیا بوده است. لیال – گرانت به شدت به اظهارات ایرانی ها و تعهدشان مبنی بر گفت وگو و مذاکره مظنون است اما سعی کرده است خود را خیلی در افکار عمومی مطرح نکند و تلاش کرده دور از چشم رسانه ها باشد و نامش زیاد شنیده نشود. او در جدید ترین موضع گیری خود بیان داشته گفته است:«می توانید به درستی و خیلی شفاف، این دور تکراری را ببینید که ایران تعهدات بین المللی اش در قبال فعالیت های اتمی را نقض می کند و از هرگونه مذاکره جدی هم فرار کرده و سر باز می زند.»
 
نماینده چین ؟
 





همه چشم ها به چین دوخته شده است. اما هیچکس نمی داند چه کسی مذاکره کننده اصلی چینی ها در باره ایران خواهد بود. گفته مخی شود نماینده چینی ها در گفتگو ها حول موضوع ایران، قرار است هه یافی (He Yafei) باشد که به زودی به عنوان سفیر چین در سازمان ملل در دفتر نمایندگی ژنو، راهی سوییس خواهد شد، هر چند او در آخرین بحث ها و مذاکرات درباره ایران، حضور نداشته است. سفیر چین در مقر سازمان ملل در نیویورک، ژانگ یه سوی، قرار است ماه آینده راهی واشینگتن شده و به عنوان سفیر کشورش در ایالات متحده، فعالیت کند و "لی بائودونگ"، که در حال حاضر سفیر چین در نمایندگی سازمان ملل در ژنو است، قرار است راهی مقر سازمان ملل در نیویورک شود اما مشخص نیست چه زمانی این نقل و انتقالات صورت خواهد پذیرفت.
   در مورد چین، مسئله شخص مهم نیست و هرکسی این مسوولیت را عهده دار شود، موضع سختی خواهد داشت. با توجه به روند صعودی همکاری های اقتصادی چین و ایران، پکن سخت ترین مانع برای تحریم های موثر و سخت علیه ایران خواهد بود. طبق گزارش تحلیلی فایننشال تایمز، اکنون رقم روابط تجاری ایران با چین و امارات متحده عربی، از درصد تجارت ایران با اروپا، بیشتر است.   مسئله دیگر، هم زمان شدن بحث مذاکرات برای تحریم  بیشتر ایران و تنش های فزاینده میان چین و آمریکا است. پکن از قرارداد فروش تسلیحات آمریکا به تایوان نگران و همچنین از تصمیم باراک اوباما برای دیدار با دالایی لاما خشمگین است. چینی ها از موضع اخیر آمریکا نسبت به گفته های احمدی نژاد که گفته بود حاضر به مبادله سوخت است، ابراز ناخرسندی کردند. وزیر خارجه چین هفته پیش در پاریس گفت:«گفت وگو از تحریم های بیشتر می تواند مانع راه دیپلماسی شود و نمی گذارد راه حل دیپلماتیک موثر واقع شود.»     سرگئی لاوروف
وزیر خارجه روسیه





 "فارن پالیسی" در ادامه می نویسد:  سایه "سرگئی لاوروف" بر مذاکرات برای تحریم ایران در شورای امنیت سنگینی می کند. وی نزدیک به یک دهه سفیر روسیه در شورای امنیت بوده و تسلط بسیار خوبی بر تاریخ مذاکرات در شورای امنیت دارد در واقع از بسیاری وزیران خارجه کشورهای دیگر، در این حوزه مسلط تر است، حتی از ویتالی چورکین که لاوروف مقام ارشد او محسوب می شود. وی همچنین به سیاست های آمریکا بسیار بی اعتماد است و این بی اعتمادی از جایی که آمریکا در سال 2003 در حالی به عراق حمله کرد در حالی که آتش بس 12 ساله ای برای خلع سلاح بغداد تنظیم شده بود، نشات می گیرد. لاوروف به شدت مخالف هرگونه بندی در قطعنامه های تحریمی ایران و کره شمالی که امکان برداشت ممکن بودن حمله نظامی از آن وجود داشته باشد. همین مسئله در هرگونه قطعنامه ای که قرار است علیه ایران صادر شود، صادق است.
 
بنیامین نتانیاهو
نخست وزیر اسراییل





حلقه در پایان این مقاله آمده است: حلقه مخفی مذاکرات هسته ای ایران، این است که آیا اسراییل همانگونه که در سال های 1980 تاسیسات اتمی عراق را مورد حمله قرار داد، به تاسیسات هسته ای ایران هم حمله می کند یا نه. آقای نتانیاهو پس از اعلام تهران مبنی بر غنی سازی 20 درصدی واکنش نشان داد و خواستار تحریم های «زمین گیر کننده» علیه ایران شد و نه تحریم هایی که «آبکی و بی اثر» هستند. وی همچنین گفت ایران با تمام سرعت به سمت ساخت بمب اتمی حرکت می کند.بر همین اساس، "گابریلا شالف" سفیر اسراییل در سازمان ملل، تلاش خواهد کرد تا خانم رایس و دیگر همکارانش را راضی کند که با سرعت بیشتری موضوع تحریم سختگیرانه علیه ایران را در دستور کار خود قرار دهند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.128 seconds.